-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:14876 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

لطفاً جهت نصب دردانشكده درباره ورق بازي با بردوباخت وبدون آن نظرات مراجع عظام فعلي رابيان نماييد .
اگر درخصوص سؤال فوق آيات ورواياتي هم وجوددارد را عنايت فرماييد.
بازي با چيزي كه عرفاً از آلات قمار محسوب مي شود ، مطلقاً حرام است . هرچند براي سرگرمي وبدون شرط بندي باشد . مسئله 1116
بازي باورقهايي كه عرفاً از آلات قمار محسوب مي شود بطور مطلق ( چه بردوباخت باشد وچه نباشد ) جايز نيست . انسان بااختيار درمجلس قمار يا بازي با آلات قمارشركت كند. مسئله 1120
بازي با ورقهايي كه عرفاً ، آلات قمار محسوب مي شود ، مطلقاً جايز نيست . ولي بازي باورقهايي كه عرفاً آلات قمار محسوب نمي شود بدون شرط بندي اشكال ندارد.
وبطور كلي بازي با هرچيزيكه مكلف تشخيص دهد از آلات قمار است ويا درآن شرط بندي شود ، به هيچ وجه جايز نيست وبازي با هروسيله اي كه جزء آلات قمار بحساب نيايد ، بدون شرط بندي اشكال ندارد .
اجوبه الاستفتاءآت ص20 مسئله 1121
حضرت آيت الله خامنه اي : بازي با آلات قمار بدون بردوباخت هم حرام است وبازي شطرنج اگر آلت قمار نباشد ، بدون بردوباخت اشكال ندارد .
فاضل : بازي با آلات قمارمطلقاً حرام است .
سيستاني :شطرنج مطلقاً حرام است وپاسور اگر همچنان درعرف قمارباشدبازي بدون بردوباخت باآن به احتياط واجب جايز نيست .
صافي گلپايگاني : مطلقاً حرام است .
تبريزي : بازي با آلات قمار چه بردوباخت مالي باشد يا بدون آن جايز نيست وپاسور از آلات قمار است وشطرنج نيز وقتي كه محرز نشود از آلت قمار بودن خارج شده بطوري كه در هيچ مجتمعي قمار با آن متعارف نباشد بازي با آن چه با بردوباخت مالي باشد يا بدون آن جايز نيست .
ناصر مكارم : اگر شطرنج درعرف عام از صورت قمار خارج شده باشد وبه عنوان ورزش شناخته شود مانعي ندارد بازي يا سور بدون بردوباخت نيز اشكال دارد.
بهجت : بابردوباخت حرام قطعي است وبدون بردوباخت به احتياط شديد حرام است .
مسائل جديداز ديدگاه علماءومراجع تقليدص89 ج1
وعنه ( عليه السلام )، أنَّهُ سئل عن قول الله عزوجل: (والذين لايشدون الزور اِذامروا باللغومرواكراماً) قال (ع ) (( من ذلك الغناء والشطرنج ))
مستدرك الوسائل ج13 ص213 ج7 شماره15147
امام صادق ( ع) درتفسير آيه 72سوره فرقان فرمود: ازشمار آن ( مجالس باطل ، لغووبيهودگي) مجالس آوازه خواني وشطرنج است .
قوله تعالي : والذين لايَشهَدُونَ الزّور وَاِذا مَرّوا باللغوِ مرّو كراماً سوره فرقان آيه 72
ترجمه: آنها كساني هستند كه شهادت به باطل نمي دهند (ودرمجالس باطل شركت نمي كنند )وهنگامي كه با لغو وبيهودگي برخورد كنند بزرگوارانه ازآن مي گذرند% ا

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.